- Personal
Els inquisidors, eren un tribunal exclusivament eclesiàstic, jutges per
delegació papal escollits pels seus provincials de forma totalment lliure.
L'autoritat civil intervenia únicament al final del procés a l'hora d'executar
la sentència capital contra els convictes d'heretgia.
L'inquisidor era a qui pertocava incoar, desenvolupar i sentenciar el procés,
però li quedava la possibilitat d'usar l'ajut de vicaris, lloctinents i
consellers - juristes, clergues o laics -, per complir millor i més rectament
tot el procés. L'inquisidor anava acompanyat d’un membre del propi orde que li
aportava suport espiritual i moral.
Del personal del Tribunal destacava, per la seva importància, el notari,
encarregat d'aixecar les actes de tot el procés sota la direcció de
l'inquisidor. Homes d'armes, nuncis, observadors i carcellers eren els altres
membres d'aquest personal auxiliar, anomenats de vegades jurats, perquè
prestaven jurament a l'hora de prendre possessió del càrrec.
Pere de Castellnou, cistercenc, havia estat el primer inquisidor
assassinat, l'any 1208, al qual en seguirien d'altres; no és, doncs, estranya
la presència d'homes d'armes entre el personal, amb missió de protecció, a
l'ensems que en funció de policia, per capturar i vigilar els acusats. La
plantilla determinada pel papa, el 2 de maig de 1282, pel tribunal d'una
demarcació era: dos notaris, dos carcellers i dotze auxiliars com a màxim.
- Camp de competència
Altres moviments, herètics o dissidents en major o menor grau, foren
sotmesos, fruit de l’evolució històrica, al Tribunal inquisitorial. Paral·lelament
a aquesta ampliació el Tribunal inquisitorial aconseguí eixamplar a d'altres
matèries, la seva competència judicial. La seva competència s’estenia a tot
tipus de delicte - religiós o civil - que d'una o altra manera pogués comportar
elements assimilables al concepte d'heretgia, que havia estat, en primer terme,
el motiu de l’erecció del Tribunal.
- Procediment judicial
Un cop arribaven els inquisidors a una vila convocaven a clergues, prelats
i al poble per a dirigir-los un sermó. Aquest obligava als fidels a denunciar
els heretges i els sospitosos, sota pena d’excomunió en cas de no fer-ho. Citat
o capturat, el sospitós d'heretgia era portat davant del tribunal per
respondre, sota jurament, dels càrrecs que se li feien. La Inquisició varià el
concepte d’acusació els delators no eren acusadors pròpiament dits, ja que
actuaven per un bé superior, i per tant no havien de demostrar l’acusació, sinó
que eren els acusats s’havien de demostrar innocents. D'altra banda, tothom era
admès per testimoniar en contra, i no pas, per fer-ho a favor.
El procés inquisitorial s'encaminà a fer conscient de la seva heretgia
l'acusat, perquè pogués convertir-se. El paper d'advocat lògicament no podrà
ser mai el de defensar l'heretge, perquè això seria defensar l'heretgia, sinó
el d'ajudar-lo per tal que reconegui el bon fonament que tenen les acusacions.
Per tal d'aconseguir aquesta declaració de culpabilitat es feia ús tant de la
presó preventiva com de la tortura.
La tortura era una pràctica comuna en els tribunals seculars, i alguns
d'inquisitorials van començar a aplicar-la fins i tot abans que el papa
Innocenci IV, el 1252, n'autoritzés el seu ús. Sempre, això si, amb dues
limitacions: que no produís amputació de cap membre i que no comportés perill
de mort. La tortura no començava pas sense haver demanat prèviament la confessió,
s'esglaonava començant per les menys doloroses i, de tant en tant, es parava
per demanar la confessió. Malgrat les indicacions papals restrictives, sembla
que hi hagué abusos i el concili de Viena (Delfinat), l'any 1311, establí que
la tortura no es podia aplicar sense acord previ entre els bisbes i els
inquisidors.
La magnitud de les penes era aplicada segons la gravetat del delicte i de
la seva reincidència. La pena de mort fou aplicada per cremació des de finals
del segle XII i quedà definitivament establerta. La presó, acompanyada d'una
dieta de pa i aigua, presenta formes ben diverses, tant pel que fa a la seva
durada - temporal, perpètua - com a la seva duresa - estricta, ampla - i podia
ser commutada per la peregrinació o per portar la creu en el vestit, que era
una altra de les penes imposades. La peregrinació, a Terra Santa en un primer
moment, comportava assumir la lluita armada de defensa dels llocs sants. Altres
penes anaven des de la confiscació de béns a l'almoina. L'enderrocament de la
casa, aplicada sobretot en el Llenguadoc, contra nobles i burgesos, volia ser
simultàniament una pena simbòlica i infamant. Finalment, en els casos de
processos contra persones ja difuntes, la pena era l’única possible: exhumar
les restes del lloc sagrat i enterrar-les fora.
No hay comentarios:
Publicar un comentario