El germà Roger va néixer el 12 de
maig de l’any 1915 en la localitat de Suïssa. El seu pare, pastor, era suïs i
la seva mare francesa.
Ell va voler per sobre de tot ser
un home d’escolta i no un mestre espiritual. Ser a l’escolta dels joves, sobre
tot cada nit després de l’oració en l’església, estava en el centre de la seva
vida.
Estar atent als més pobres, als
més abandonats, era per ell un altre línia de força. En moltes ocasions se’n va
anar a viure per un temps a barris deprimits de ciutats dels continents del
sud.
Per obrir un camí de
reconciliació entre cristians, va buscar la forma d’anticipar la unitat a través
de la seva vida: “ Vaig trobar la meva pròpia identitat de cristià reconciliant
en mi mateix la fe dels meus orígens amb el misteri de la fe catòlica, sense
ruptura de comunió amb ningú.”
Va morir amb l’edat de 90 anys assassinat
per una dona desequilibrada durant l’oració de la tarda el 16 d’agost de 2005.
Una comunitat internacional i ecumènica
Per el germà Roger buscar la reconciliació entre els cristians no era un
tema de reflexió, era una evidència. Per ell el que importava sobre tot era
viure l’evangeli i compartir-lo o transmetre’l als demés.
Per ell l’evangeli només es podia viure en comunitat, estar separat no
tenia ni té ningun sentit. Des de molt jove va intuir que la vida en comunitat podia
ser un signe de reconciliació.
Aquesta és la vocació primordial de Taizé, constituir el que ell va
anomenar “una paràbola de comunió” un petit signe visible de la reconciliació.
La vida monàstica havia desaparegut de les esglésies i ell provenia d’una família
protestant. Llavors va crear una comunitat semblant a l’església indivisa, més
allà del protestantisme i que s’unia a la tradició catòlica i ortodoxa.
Una de les seves preocupacions era fer que la comunió fos accessible als
joves, eliminant obstacles que apareguessin en les seves vides.
Repetia sovint aquestes paraules: “Crist està unit a cada ésser humà sense excepció.”
Volem creure aquesta realitat i fer-ho tot per expressar-ho amb la nostra vida.
Ell tenia en el seu cor a tots els ésser humans, de totes les nacions,
especialment als joves i als nens.
El germà Roger tornava una i altre cop a aquest valor del Evangeli que és
la bondat del cor. No és una paraula buida, sinó una força capaç de transformar
el món, perquè a través d’ella, Déu està mans a l’obra. Davant del mal la
bondat del cor és una realitat vulnerable.
Però la vida donada del germà Roger és una proba de que la pau de Déu
tindrà la última paraula per cadascuna i cadascun en la nostra terra.
Durant la seva joventut, el germà Roger havia conegut a cristians que pensaven
que l’evangeli imposava cargues per una època en la que la fe se li va fer
difícil i en la que apareixia el dubte.
Molts joves el recorden com un home sempre disposat a escoltar-los. Ell
mateix deia que volia “intentar comprendre totalment a l’altre”.
Al parlar amb Geneviève, la seva germana, sorprèn lo molt que s’assemblen: els
dos volen evitar tota paraula forta, tot jutjat definitiu.
Això, aquest do, el germà Roger el va saber utilitzar com a motor de
creació. Sempre s’esforçava per fer realitat la compassió del cor, sobre tot
pels pobres.
Citava Sant Agustí: “estima i digues-ho amb la teva vida”. Això el portava
a que fes coses sorprenents com per exemple: va tornar de Calcuta amb un nadó
que la mare Teresa li va confiar, esperant que pogués salvar-li la vida i així
ho va fer, o en un altre cas, va acollir a Taizé a un grup de viudes vietnamites
amb molts fills cadascuna que venien d’un camp de refugiats i els va mantenir
com podia.
També s’ha de nomenar el seu encant per convertir espais deixats o pobres
en espais macos i acollidors. No li agradava construir, sinó transformar de
manera molt senzilla.
(Germà Alois)
Lia Gancho
No hay comentarios:
Publicar un comentario