Distrets
Jesús proposa
als qui l'escolten l'aventura de Noè. El problema del temps de Noè és
que la gent no s'adonava del que passava, estaven distrets, vivien
distrets. Es donava per suposat que Noè havia advertit els seus
contemporanis i no li havien fet cas. I havia emprès l'aventura
d'aquella arca salvadora. En temps de Jesús també n'estaven de
distrets...
Jesús els
avisa tots, el parla fort perquè vol que surtin del seu tancament i que
no visquin més entotsolats i empren l'arca de l'Església, un recinte per
viure atents. En aquesta mateixa línia, la carta de Sant Pau als
cristians de Roma convida els seus coetanis a prendre consciència del
món que vivim: "Ja és hora d'aixecar-nos". Aquestes foren les paraules
que van decidir a un jove inquiet que es deia Agustí a convertir-se, i
ell esdevingué cristià, bisbe i pare de l'església occidental: sant
Agustí.
Quantes
persones avui viuen distretes, absents i una distracció, al volant per
exemple o dalt d'una bastida pot ser mortal... Cadascun de nosaltres
tenim també les nostres pròpies distraccions, i sovint, ens n'hem de
penedir. Tots els educadors us adoneu com el contacte continu amb les
pantalles, els xats i les xarxes, porta personalitats disperses.
Quin és el motiu de la distracció?
Quan es parla
d'ídols, solem fer referència al poder, als diners, al plaer fàcil...
però n'hi ha un altre d'ídol que oblidem i que és aquell que més adorem:
és el líder del benestar. I el benestar sovint és just i necessari,
fins i tot per a fer el bé cal un cert benestar, però no en podem fer un
absolut del benestar i menys quan al voltant nostre hi ha persones que
ho passen malament. L'evangeli adverteix que el risc del fracàs és
transcendental. De dos que estiguin en idèntica situació externa de vida
i feina, si un ha triat per dintre viure en actitud negativa davant de
Déu –el pecat- patirà l'eterna manca de felicitat.
L’advent i el baptisme
El temps
d'advent és un temps pedagògic per a prendre consciència que hem d'estar
atents als signes del temps i per tant que si hem de sacrificar el
nostre benestar per procurar el benestar dels altres, ho hem de fer.
Les grans
figures d'advent, Isaïes, Joan Baptista, Maria i Josep, ens ho recorden:
són personatges que no han viscut entotsolats, reclosos, tancats en si
mateixos, si no que s'han desvetllat, han mirat la realitat i s'han
preocupat pels altres. Advent és reconèixer que Jesús ve a nosaltres en
cada ésser humà i en cada esdeveniment, però si tenim els sentits
afeblits, no el podem reconèixer. El doctor Jordi Gol solia dir que
vivim en una societat anestesiada. Per tant, obrim els ulls, mirem cap
endavant i cap enfora.
Us
demano pregàries per l’operació fred. S’hi està treballant, però a
hores d’ara, a la nostra ciutat, encara no s’ha posat en marxa i la gent
que continua dormint a la intempèrie. Som
la quarta ciutat de Catalunya i no disposem ni d’un alberg perquè
germans i germanes nostres que no han tingut sort puguin passar la
nit...
L'Escriptura
diu que vuit foren els salvats de les aigües: Noè, la seva esposa, els
seus fills Sem, Cam i Jafet i les tres nores. Per això, les tres
religions abrahàmiques el consideren pare de la humanitat. Diuen els
experts que per això també les piles baptismals antigues simbòlicament
eren octogonals, perquè de la mateixa manera que Noè i els seus foren
salvat de les aigües, cada batejat és també tret de l'aigua. Pel
baptisme ens incorporem a la mort i resurrecció de Jesús, con-morim amb
ell, per con-ressuscitar amb ell.
L'advent ens
ajuda a viure a fons la nostra condició de batejats, d'homes i dones que
viuen la llibertat dels fills de Déu, i lliures per estimar, fan arca,
fan grup i es lliuren als altres generosament.
No hay comentarios:
Publicar un comentario